Migraine – oorzaken en behandeling

Migraine Wageningen
Als je lijdt aan migraine

Migraine is een kloppende, matig tot hevige vorm van hoofdpijn, meestal aan 1 kant van het hoofd (hoeft niet altijd!), die verergert door lichamelijke inspanning, licht, geluid of geur. Het gaat vaak gepaard met misselijkheid en braken, maar dit hoeft niet altijd. Hoewel migraine op elke leeftijd voor het eerst kan optreden, begint dit type hoofdpijn meestal tussen de 10 en 40 jaar. De medische wereld weet nog niet exact de oorzaak van migraine. Dit komt, omdat de vernauwing en verwijding van de aderen in de hersenen, zo complex zijn en in wisselwerking staan met zenuwen en hormonen. Daarom is er nog geen uitsluitsel te geven, zegt de reguliere zorg.

Dit maakt migraine ook zo ontzettend lastig te behandelen en te begrijpen. Hoofdpijn, zeker deze vorm van hoofdpijn, kan alleen goed begrepen worden als je er zelf aan lijdt. Je brengt vaak de meeste tijd in het donker door, liefst alleen en met oordoppen of in stilte. Je wereld kan heel klein worden als je regelmatig migraine aanvallen hebt. Ik spreek uit ervaring…

Er zijn een aantal “triggers”  bekend, die de migraineaanvallen uit kunnen lokken of regelmatiger op laten treden. Zoals onder andere:

  • Hormonale disbalans (bv tijdens je menstruatie, door pilgebruik, etc)
  •  Stress
  • Verkeerde voeding voor jouw lichaam, of het hebben van een voedingsintolerantie
  • Weersverandering
  • Slaapgebrek
  • Gebrek aan beweging of verkeerde inspanning
  • Te veel pijnstillers slikken
  • Toxinebelasting

De officiële fysieke oorzaak is in de medische wereld nog niet gevonden. Ze weten dus eigenlijk nog steeds niet precies hoe het komt. Waarom heeft de een het wel en de ander niet? Dus ik wil nu vooral focussen op de vraag: Wat is er dan aan te doen?

Behandeling regulier

Diagnose vindt plaats door middel van het analyseren van een vragenlijst en of hoofdpijndagboek, door een arts. De arts schrijft na diagnose, vaak medicatie voor. Er zijn verschillende soorten, zoals bètablokkers, antidepressiva of “gewone”  pijnstillers. Geen van allen gezond, sommigen mag je zelfs maar tijdelijk gebruiken, omdat de kans op schadelijke bijwerkingen (bv aan hart en bloedvaten) groot is, zoals bij Propranolol.  Dan ben je nog verder van huis. Als de medicatie al aan slaat.

Het heeft dus zeker de voorkeur om eerst de natuurlijke weg in te slaan. Naar die arts kun je altijd nog toe. (Let hier wel even op alarmsymptomen: Heb je koorts bij je hoofdpijn, kun je je kin niet goed op de borst krijgen, of voelt het gewoon niet pluis, bel dan direct een arts.)

Wees lief voor je lijf. Het geeft al aan dat er iets niet “lekker loopt” als je zo vaak migraine of andere klachten hebt, dus belasting met een dosis heftige medicatie is niet een logisch eerste keuze.  Wat is er dan te doen op natuurlijk gebied?

Behandeling op natuurlijke basis

Gelukkig zijn er meerdere opties om hoofdpijn natuurlijk te behandelen! Ik heb zelf van kinds af aan jaren lang heftige hoofdpijnen gehad, vaak meerdere keren per week. Uiteindelijk heb ik toen ik al een paar jaar de 20 gepasseerd was, actie ondernomen. Net als mijn darmklachten, zie dit blog, heb ik me hierin “vastgebeten” en uiteindelijk heb ik het nu alleen nog maar heel af en toe. Je hoeft je dus echt niet neer te leggen bij uitspraken als “leer er maar mee leven” of  “je groeit er soms gewoon overheen”. Neem het heft weer in eigen hand en ga ervoor!

genieten

Waar vaak de oorzaak zit, zijn ook de vlakken waarop  dus verbetering  te behalen valt:

  • Voeding (vindt de juiste voeding voor jouw lichaam)
  • Ontgiften en het ontdekken en weglaten van toxinen uit jouw leefstijl
  • Beweging
  • Stress aanpakken (dit kan stress in het nu zijn, maar ook uit het verleden)
  • Darmgezondheid
  • Het  (terug)vinden van jouw natuurlijke (hormonale) balans waardoor je alle schommelingen op kunt vangen

Als je dit leest denk je misschien: oh, ja, van die standaard dingen. Maar die standaard dingen, kunnen enorme impact hebben!  Omdat het soms lastig kan zijn je dagelijkse gewoonten te veranderen EN om te weten welke aanpassingen je dan precies zou kunnen doorvoeren, kan het fijn zijn om begeleiding hierbij te krijgen. In mijn consulten neem ik je stap voor stap mee en help je met een plan van aanpak.

Het fijne is dat jij dus niet van te voren hoeft te weten of jouw hoofdpijn door voeding komt of door stress. We vinden samen de oorzaak van disbalans in je hele systeem en pakken deze aan. De combinatie van NES, voeding en leefstijlaanpassingen kunnen je leven echt veranderen. Wil je het proberen? Neem hier contact met me op.

Wil je zelf nu al iets doen?

Elke grote verandering begint met een kleine stap!

Ga eens letten op welke toxinen je allemaal gemiddeld in een week binnen krijgt, die je lichaam belasten. Denk aan alcohol, koffie (een kopje kan geen kwaad hoor), tabak, uitlaatgassen, bewerkte voeding, voeding waar je intoleranties voor hebt (die je misschien nog niet kent), cosmetica en verzorgingsproducten met (hormoon)verstorende stoffen.

Voorbeeld: Deodorant is iets wat de meesten van ons dagelijks gebruiken. Het bevat bijna altijd vormen van aluminium, een stof die je lichaam erg kan verstoren en belasten. Deze stof kan ook maar moeilijk het lichaam verlaten, net als bijvoorbeeld kwik (deze zit oa in roofvissen zoals tonijn). Deze stoffen kunnen zich dan opstapelen in je lichaam en je kunt er tal van klachten door krijgen.

NES is een methode die je in balans brengt, maar ook concreet helpt met ontgiften. Je kunt dit ondersteunen door zelf een detoxkuur te doen (doe dit onder begeleiding als je klachten hebt, het kan namelijk ook te heftig voor je systeem zijn op dit moment), voldoende water te drinken en zoveel mogelijk toxinen vermijden.

Een toxinevrije deo kun je makkelijk zelf maken. Kijk hier voor mij gratis recept.

Je kunt me ook volgen via de social media knoppen bovenaan mijn site, om op de hoogte te blijven van blogs, events, infosessies en andere interessante weetjes. Als je dit artikel wil delen, voel je vrij om dit te doen. Ik vind het altijd leuk als je ook een reactie achter laat!

RSS
Follow by Email
Facebook
Instagram

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *