Healthy Boobies

Een artikel voor de ladies!

Onze borsten hebben heel wat te verduren: zwaartekracht, verkeerd ondergoed, allerlei oordelen die ze op zich afgevuurd krijgen, borstvoeding perikelen, etc.

Op zich al genoeg redenen om je borsten aandacht te geven en gezond te houden. Normaal gesproken hoef je natuurlijk niet per lichaamsdeel een gezondheidsplan te maken (jeetje dat zou echt veel werk zijn…), maar voor alle borsten van Nederland, wil ik graag even een apart blog schrijven.

Borstkanker, beter voorkomen dan genezen

Het is weer oktober, Pink Ribbon maand. Je hoort het schrikbarend vaak, wie kent er nou niet iemand die het heeft gehad of op dit moment heeft? Misschien heb je het helaas zelf op dit moment, of heb je het gehad…. Borstkanker. Je weet pas hoe heftig het is als je het meemaakt. Gelukkig heb ik het niet meegemaakt, dus daar ga ik ook niets over zeggen. Wat ik wel wil zeggen, is dat je het beter kan voorkomen dan genezen (wat natuurlijk niet vanzelfsprekend is helaas).

Garanties krijgen je nooit, maar met deze simpele aandachtspunten, kom je een heel eind.

borstkanker

Het leed, dat een verkeerde BH heet

Ken je dat? Je hebt al tientallen BH’s in je leven versleten, waarvan een groot deel toch eindelijk niet fijn zat? Je koopt ze telkens maar blij wordt je er niet van. Er zijn zat vrouwen die bij thuiskomst nog eerder hun BH dan hun schoenen uittrekken. De rode striemen rond je borstkast, laten zien dat dat geen gek idee is.

Niet alleen de pasvorm en draagcomfort is een dingetje. Er is nog een belangrijk aspect van de BH, wat misschien nog nieuw voor je is. Daarom wil ik het graag even noemen:

Een klassieke BH, blokkeert je lymfestroom enorm. In je oksel en bij je borsten zitten veel lymfeknopen en kanalen. Via lymfevocht worden onder andere afvalstoffen afgevoerd. Als dit vocht niet goed weg kan stromen, blokkert het en komen de afvalstoffen vast te zitten en worden in bijvoorbeeld vetcellen opgeslagen.

Aangezien je borsten voor een groot deel uit vetcellen bestaan, is dit een logische opslagplek. Ook kan de blokkade gaan zorgen voor cysten en ontstekingen.

Een BH is dus eigenlijk echt ongezond voor je! En dan heb ik het over de klassieker, met beugels aan de onderkant (of aan de zijkant soms). Simpel gezegd: hoe meer druk, hoe meer knelling en hoe minder stretch, hoe meer je lymfestroom wordt afgekneld.

Ok, hoor ik je denken, maar wat moet ik dan? De dames lekker laten bungelen? Een beetje hippie misschien, maar dat is wel het meest gezonde ja 😉 Hier wat opties:

  • Alleen een hemdje onder je kleding
  • Een stretch topje met wat vulling
  • Een sport BH die niet te strak zit (!) en zonder knellende randen of naden
  • Een BH zonder beugels
  • Een BH die beugels heeft van enigszins soepel plastic, in plaats van hard metaal.
  • De klassieke BH, die je zo kort mogelijk op de dag draagt (doe lekker uit als je thuis komt), een die losser zit zodat je geen striemen en knellingen hebt.

Cosmetica

Ga eens voor jezelf na hoeveel producten (creme, gel, deo, make-up) je elke dag opnieuw op je lijf smeert?  Je huid is je grootste orgaan en laat goede stoffen door, maar ook de troep. Het komt zo in je bloed terecht en als het niet goed kan worden afgebroken of afgevoerd, wordt het ergens opgeslagen in je lijf. Bijna alle reguliere merken bevatten hormoonverstorende stoffen. Met alle gevolgen van dien. Wil je dat echt op je huid smeren?

Reden genoeg om een grote schoonmaak in je badkamer kastje te doen. Vervang je producten zoveel mogelijk door natuurlijke varianten. Vooral je deodorant, aangezien je deze direct op je lymfeknopen smeert of spuit en ook nog eens enorm dicht bij je borsten.

Trap alsjeblieft niet in je kreten als”100% natuurlijk” of “met biologische olie”, welke vaak op tubes of flesjes staan. Je mag volgens de wet al heel gauw iets natuurlijk noemen, dat houdt niet in dat het veilig of gezond is. En het kan prima zo zijn dat er 2 % biologische olie in zit, maar dat zegt nog niks over de rest van de ingrediëntenlijst.

Om je op weg te helpen geef ik hier een aantal ingrediënten die je het beste kunt vermijden. Onthoudt dat hoe hoger (hoe eerder) ze in de ingrediëntenlijst staan, hoe meer er van de stof in zit. Stop dus met je te laten imponeren met mooie verpakkingen en kreten en begin met lezen.

  • Paraffinum Liquidum (minerale olie) / Petrolatum / Mineral Oil
  • SLS of andere sulfaten
  • Parabenen
  • Aluminium of varianten daarvan (zit vaak in deo en blokkeert je zweetklieren)

Note: Er zijn verschillende meningen in omloop en daarmee ook verschillende onderzoeken met allemaal andere resultaten. Ik pretendeer geen laborant of huidexpert te zijn. Maar ik gebruik mijn boeren verstand als het aankomt op onderzoeken. Kijk eens naar wie de onderzoeken heeft betaald en aangevraagd: dat zijn vaak de verkopers van de grondstof of grote cosmetica bedrijven. Als ik dan een kant moet kiezen, weet ik wel welke, en jij?

Klik hier  of op de afbeelding, voor mijn gratis recept voor een natuurlijke deodorant. deo receptPlastic Fantastic

Daarmee doel ik op 2 thema’s:

1: Fillers en implantaten. Het is de eeuwige strijd tussen beauty en gezondheid. Ik ga hier niet te ver over uitweiden, maar jezelf volspuiten met synthetische middelen is niet bevorderlijk voor je (borst)gezondheid. Het is aan jou welke je prioriteit geeft.

2: Plastic waar je voedsel en drinken in verpakt zit, je cosmetica en zelf microplastics die je binnenkrijgt en die ons milieu ook nog eens belasten. BPA is een stof die gelukkig al een stuk minder voorkomt, maar er zijn nog steeds zat stoffen in plastics, die of nog niet voldoende onderzocht zijn, of onbekender en net niet schadelijk genoeg zijn voor actie.

Om het simpel te houden: gebruik zoveel mogelijk producten die in glas zitten als je kunt kiezen. Combineer warmte en plastic niet en kies voor bewaardoosjes van glas om je voedselrestjes in te bewaren (Ikea heeft bijvoorbeeld goed betaalbare en verschillende maten). Vaak is het zo, hoe verser je koopt en kookt, hoe minder verpakkingsmateriaal omheen zit. Hoe vloeibaarder of vetter het product is, hoe meer kans dat de stoffen uit het plastic erin komen. Het is bijvoorbeeld schadelijker om champignonroomsoep in een plastic zak te kopen, dan een courgette die in plastic verpakt zit.

Voeding

Let op je alcohol inname en op voeding die hormoonverstorend kunnen werken. Eet zoveel mogelijk biologisch, om de aanvoer van afvalstoffen en toxische stoffen te vermijden. Pesticide resten en andere bestrijdingsmiddelen of conserveermiddelen in of op je eten, kunnen je hormoonbalans verstoren en ook je detoxificatie in de weg zitten. Eet daarom zoveel mogelijk biologisch, vers en puur en zo lokaal mogelijk. Hier zijn wat simpele richtlijnen voor gezonde voeding.

Kun je toch niet alles biologisch kopen? Hier een tip voor je groente en fruit:

Een fijne tip als je gaat koken: Laat je groente of fruit (liefst ongesneden) een kwartier in een kom water met een flink kopje azijn weken. Was het daarna goed af. Azijn zorgt ervoor dat een deel (helaas niet alles) van de gifstoffen van je eten af worden “geweekt”.

sporten

Relax en beweeg

Stress speelt een rol bij alle vormen van kanker (en trouwens ook haast alle andere ziekten). Probeer dus je levensstijl zo aan te passen dat je voldoende momenten van ontspanning en ontlading hebt. Een combi van rusten en juist van lichamelijk actief zijn (sporten of andere vormen van beweging) is het beste.  Door beweging maak je je hoofd leeg en wordt je lymfestroom in beweging gebracht. Zie bankhangen dus niet als de enige manier van ontspanning, dat werkt helaas niet 😉

Slaap en rust is echter evengoed belangrijk, gaat dit niet lekker? Zoek dan hulp om beter te slapen of te kunnen ontspannen. Bijvoorbeeld yoga, sauna, een wandeling in de avond, een fijn gesprek, kruidenthee of NES therapie. NES therapie is tevens een veilige en fijne manier om preventief aan je gezondheid te werken of actief aandoeningen of klachten te behandelen. Lees er HIER meer over.

Twijfel je?

Bezig zijn met bovenstaande tips is heel goed voor je. En ik schrijf het omdat ik het fijn vind je te laten weten dat je zelf ook al een hoop kunt doen. Maar schiet alsjeblieft niet door.
Als je te veel focust op borstkanker en leeft vanuit angst, geeft dit stress. Misschien zoveel (en misschien wel deels onbewust) dat het al je gezonde acties teniet doet. Belangrijk is dus een vertrouwen in je lijf en je focussen op gezondheid en vitaliteit. Ben daar mee bezig, niet met ziekte en “wat als”  verhalen in je hoofd.

Om er op tijd bij te zijn, als er toch iets niet lekker gaat met je boobies, kun je er een gewoonte van maken om regelmatig (maar niet te vaak) een borstonderzoek bij jezelf te doen. Voel je iets waar je je zorgen over maakt, ga dan langs bij je arts.

Wil je persoonlijke begeleiding? Maak dan een afspraak of stel je vragen. Vergoedingen zijn  vaak mogelijk als je aanvullend verzekerd bent.

Hopelijk kun je hier wat mee. Deel het artikel gerust! Ik zou het super leuk vinden als je een reactie achter laat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *