Gember, de kronkelige krachtpatser

gember blog nouka

Gember, leg het in je medicijn(koel)kastje. Want gember is goed voor je, heel goed!
Wat hij zoal voor je kan doen:

Gember remt ontstekingen

Een van de tools die ons lichaam bezit, om zich tegen indringers te wapenen, is het maken van een ontsteking. Hiermee “werkt” (daarom kun je er ook zo moe van zijn!)  je lichaam de ziektekiem of iets anders dat er niet thuis hoort, naar buiten. Als dit niet lukt, kan de ontsteking chronisch worden. Deze chronische ontstekingen liggen ten grondslag aan een hele lijst van aandoeningen. Gember helpt ontstekingen remmen. Wat niet wegneemt dat je niet op zoek moet gaan naar de oorzaak van die ontstekingen of klachten die je hebt. Om hier achter te komen kun je bijvoorbeeld een NES scan doen, zodat je zowel de oorzaak gaat vinden en behandelen, als je symptomen aanpakt.

Het vervangt je Rennies

Gember stimuleert de alvleesklier welke spijsverteringsenzymen produceert. Het helpt je met allerlei maagproblemen: het helpt tegen misselijkheid, werkt antibacterieel (helpt dus bv de bacterie H. Pylori te bestrijden, die oa in verband wordt gebracht met maagkanker), stimuleert de spijsvertering, kan de eetlust opwekken, helpt tegen maagzuurklachten en oprispingen.  Kauw op een stukje gember of maak er thee van. Lees onderaan hoe ik mijn gember dagelijks binnen krijg.

Gember werkt verwarmend

Dit linkt aan de oude Chinese geneeskunst. Gember staat er bekend om dat deze verwarmend werkt. Dit moet je dus niet nemen als je van jezelf al een “verhit”  type bent (denk: opvliegers, altijd rode wangen, warmteaanvallen etc). De kouwelijke types (waar ik zelf naar neig), worden hier echter wel blij van. Het zet letterlijk en figuurlijk je innerlijke kacheltje aan! Vooral als je het verwerkt in warme gerechten of er thee van zet.

Goed voor je hersenen

Deze krachtpatser is zo ongeveer even kronkelig als je hersenen. Oh ik kan het niet laten, even een zijsprong:

(Oh ik hou ervan om de link te zien tussen voeding en het effect wat ze op je lichaam hebben! Heb je al eens een  verse vijg open gesneden? Het lijkt wel de binnenkant van een darm met alle “voelsprietjes”. En raad eens waar vijgen goed voor zijn, juist ja: je darmen! Of een walnoot, die lijken toch sprekend op je brein? Ze zijn dus ook goed voor je hersenen. Als je een wortel open snijd, lijkt het wel een oog. Druiven lijken wel een zak longblaasjes. De natuur heeft het ons eigenlijk best makkelijk gemaakt of niet? Zo kan ik nog even doorgaan, maar ik zal me nu inhouden. Terug naar de gember!)

Gember schijnt volgens onderzoek ook effect te hebben op je concentratievermogen en geheugen. Dus als je dementie of Alzheimer gevoelig bent, is dit een mooie manier om aan preventie te doen.

Helpt je lichaam kankercellen op te ruimen

Het stofje 6-gingerol helpt om verschillende vormen van kanker te remmen. Het gaat dan om het remmen van de  groei van de kankercellen. Nog een reden om gember te gaan nemen.

Nog wel even dit

Als je bloedverdunners gebruikt of galstenen hebt, vraag dan even aan je arts hoeveel gember je mag nemen. Het kan hier namelijk effect op hebben.

gember

Recepten

Ok leuk, maar hoe kun je gember nou binnen krijgen zonder op die hele wortel te moeten knabbelen? Hier wat inspiratie:

1. Thee:  Kook water en leg (met of zonder theefilter of theezakje) een of meerdere geschilde gemberschijfjes in je kopje. Laat net zo lang trekken tot je het nog lekker vind. Ik laat het makkelijk 10 minuten staan. Maar begin maar eens met 5. Je kunt altijd opvoeren. Naar smaak kun je citroensap of een beetje kaneel toevoegen. Wacht met het citroensap tot de thee wat is afgekoeld.

2. Slow Infusion: Zo noem ik het tenminste.  Dit is mijn favoriet en ik drink dit dagelijks, vaak ’s ochtends en ’s avonds.  Ik doe dit zelf altijd ipv de thee zet methode, omdat ik simpelweg geen waterkoker meer heb (ik vind het lelijk en als hij van plastic is ook nog eens ongezond) en niet meer wil hebben. Neem een steelpan, gooi er een paar flinke schijven geschilde gember in en vul de pan royaal met water (meer dan je wilt drinken). Zet hem op het vuur en laat het een tijd lang (ca 5 min) doorkoken. Daarna zet je het vuur heel laag en laat je het trekken. Dit laat ik zo lang zitten tot mijn innerlijke kookwekker af gaat. Soms is dat na 15 min. Soms na 30. Je kunt het altijd weer opwarmen als je het niet lauw wilt drinken.

Het inkoken kun je ook verlengen. Dan krijg je een donkergele vloeistof (mijn man dacht dat ik dessertwijn aan het drinken was ) die behoorlijk pittig is (voor gevorderden).  Let op dat je pan niet droogkookt. Neem hier een paar keer per dag (bij voorkeur 30 a 15 min voor het eten) een klein glaasje van. Je kunt het prima koud drinken en er zelfs ice tea van maken.

3. Je drinkwater: Het is nog makkelijker, maar ook minder effectief. Neem een kan water en gooi een schijfje geschilde gember erin. Laat bij voorkeur een nachtje staan. Minder effect dan de bovenste 2 tips, maar wel makkelijk.

4. Wok, curry, etc: Verwerk geraspte of heel klein gesneden gemberstukjes in een gerecht. Ik laat het altijd al in stap 1 (bij de uitjes en knoflook enzo) in wat kokosolie meefruiten. Dan de rest erbij. Je kunt, als je de smaak nog niet zo kunt waarderen, starten met een paar kleine stukjes en elke keer dat je kookt wat meer toevoegen. Als je geen verse hebt zou je ook poeder kunnen gebruiken, maar dat vind ik zelf niet zo lekker en vers is altijd beter!

5. Gebak: Ik vind het leuk om te bakken en gelukkig is er sinds mijn switch naar gezonde voeding, ook nog genoeg lekkers om te maken. Bijvoorbeeld carrotcake! Recepten genoeg op internet (je kunt me ook volgens op Pinterest voor inspiratie). Wortel en gember houden van elkaar. Als je in het beslag dus wat van je Slow Infusion toevoegt, of geraspte gember (als je beslag al vochtig genoeg is, is dat slimmer om te doen), is dat zowel lekker als gezond. Ik maak vaak dezelfde, maar deze glutenvrije vegan variant staat ook nog op mijn bake-bucketlist, omdat er ook pompoen bij zit!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Deel deze blog gerust en laat als je het leuk vind een reactie achter als je zelf nog leuke gember tips hebt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *